Amerikansk virus-hamstring giver stigende salg i Costco
Selskabet bag den amerikanske supermarkedskæde Costco, Costco Wholesale, har tjent godt på coronakrisen.
Selskabets salg steg således med 9,6 procent i marts sammenlignet med marts 2019. Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse onsdag aften dansk tid.
Det stigende salg er kommet, efter at coronakrisen har fået kunder til at hamstre essentielle varer under nedlukningen af USA.
Særligt onlinehandlen er steget markant. I forhold til marts sidste år er salget på internettet steget med 48,3 procent.
Costco har 787 varehuse i verden, herunder 547 i USA og Puerto Rico. Salget i supermarkederne alene steg med 11,7 procent i marts sammenlignet med samme måned sidste år.
Salget for selskaberne bag de to andre store varehuskæder i USA, Walmart og Target, steg også med et tocifret procenttal i marts.
Costco har ligesom mange andre supermarkedskæder verden over sat restriktioner på antallet af produkter per kunde under coronakrisen.
I starten af marts udsendte selskabet bag Costco sit regnskab for andet kvartal.
Det viste, at selskabet klarede sig godt i andet kvartal af regnskabsåret 2019/20, som sluttede med udgangen af februar.
Netop i den sidste måned af perioden var dagligvarekæmpen løftet af, at kunderne købte mere ind som forberedelse til udbruddet af coronavirus i USA.
- Salget i februar var gavnet af en stigning i kundeefterpørgslen i den fjerde uge af rapporteringsperioden.
- Vi tilskriver dette bekymringer for coronavirusset og estimerer effekten på det samlede salg og det sammenlignelige salg til at være cirka tre procent, skrev Costco i sin kvartalsmeddelelse i marts.
/ritzau/Reuters